Ja! We gaan op reis

Home

Home

Het is buiten een beetje mistig en de takken zijn nog kaal, maar als ik goed kijk zie ik de knoppen al zitten. We zijn weer Thuis. Door de jetleg waren Lenja en ik om 03.00 klaarwakker. Na warme melk drinken en even t.v. kijken is Lenja weer netjes in slaap gevallen. Ik daarentegen ben van lieverlee maar een filmpje gaan maken. Nu we echt thuis zijn en alles tot op het allerlaatste moment fantastisch is verlopen durf ik te zeggen: Dit was een van de beste ervaringen uit mijn leven.

Het was een goed idee om een auto te huren en een rondje Bali te doen. We hebben genoten van de rijstvelden en door al die dorpjes heenrijden. Het noordeilandelijke Lovina was vakantie. Luieren en genieten. Op een vroege ochtend (05.30) stapten we een smal vissersbootje in en voeren de zee op om dolfijnen te gaan zien. Hoe meer de zon opkwam, hoe meer bootjes met toeristen we op zee zagen verschijnen. Dolfijnen daarentegen lieten zich die dag maar in kleine groepjes heel kort zien. Maar ach, de zon op zien gaan is ook heel mooi. Op de terug weg zagen we het water een beetje glinsteren zoals voordat de dolfijnen zich laten zien. We tuurden naar de plek in de hoop nog wat dolfijnen te zien. Plotseling springt er een reusachtige Orka het water uit. We wisten niet wat we zagen! Wat een spectaculair en indrukwekkend gezicht! Ook gingen we nog even voor het verwennen. Allemaal naar de kapper (Lenja wilde weer vlechtjes!), massage en nagels lakken. We hebben lekker gegeten, maar zo goddelijk als in Thailand werd het niet.

We gingen verder door de bergen weer naar beneden naar de oost kust. In een surfersdorp huurden we een kast van een huis, voor de prijs van een kamer, met uitzicht op zee. En de laatste twee nachtjes waren we weer in Kuta. Lenja was blij haar grote vriend Renato weer te zien en liet hem zien dat ze ondertussen zonder bandjes in het diepe had leren zwemmen. Al gaat onder water zwemmen een stuk makkelijker dan je hoofd boven water houden. We speelden eindeloos Ariel die gevaarlijke avonturen beleefd en Renato vond het prima om Neptunes te spelen. We brachten en haalden de was en spraken over naar huis gaan.

En toen was het ineens zo ver. Uitgezwaaid door Renato en Tiny van Het Mirakel van Bakkum (even sluipreclame hihi) begon de lange reis naar huis. Zes uur wachten op Singapore vliegveld, overstappen op Heathrow. Maar we zijn met 12 vluchten ervaren reizigers geworden. Lenja deed het weer buitengewoon goed. Pop moest steeds door de scanner. Reinoud vertelde verhaaltjes op lange wachtmomenten en ik had een goed boek. Reinoud offerde zich op door in het gigantische vliegtuig op zoek te gaan naar een lege stoel om zo tussen twee reuzen terecht te komen. Dus kon Lenja van de drie stoelen er tweeëneenhalf gebruiken om wijd uitgespreid in slaap te vallen om 01.00 ’s nachts (tot die tijd heeft ze dus moeiteloos en zonder een moment van wanklank al vanaf de ochtend gereisd!) Papa en mama lukte het niet om te slapen tijdens de 14 urige reis van Singapore naar Heathrow. Mama en Lenja speelden hun favoriete spelletje: Bijna-de-verkeerde-koffer-van-de-band-pakken en wederom geen vertragingen of verdwenen koffers. Reinoud heeft een ski rugzakje en daarin zit een waterzak met slangetje om te drinken. Pas in Nieuw Zeeland is hij een keer betrapt dat daar een liter water in zat die talloze keren door alle controles kwam. Reinoud moest eerst zelf een slokje drinken, voordat het werd weggegooid. Daarna hebben we ons netjes gedragen en geen water meer gesmokkeld. Dus ook nu mochten we in een keer door de douane. En daar zagen we onze lieve schatten al voor het raam staan wachten. Wat een warmte en liefde door de glazen ruit. Een grote ballon van m’n zusje I love you this much. Neefje Dylan die zelfs een dagje school opofferde waar hij zo enthousiast naartoe gaat. Zijn eerste woorden tegen zijn nichtje Lenja waren dan ook: Lenja ik ben nu vier en ik ga naar school! Een grote verandering natuurlijk die in de afgelopen maanden heeft plaatsgevonden. Wat was het heerlijk om iedereen te zien staan. Stralende Zora en Linthe die helemaal zelfstandig vanuit Den Haag en Delft naar Schiphol waren gekomen. Onze ouders, terwijl (oh…)pa net een vervelend onderzoek in het ziekenhuis achter de rug had. M’n zussen en m’n oudste nichtje en jongste nichtje en notabene Marieke stonden ons zo warm welkom te heten. Werk afgezegd, school geskipt. Al die moeite. Na een drankje was daar weer de luxe van een taxibusje. Zora en Linthe gingen mee naar de boot waar we in de ene verrassing na de andere vielen. Kaarten, bloemen, cadeau’s. De dozen waren al gebracht uit de opslag, de koelkast stond vol lekkers en de auto van Reinoud die al jaren niet meer van binnen is schoongemaakt stond te blinken in de lentezon. Ik vermoed dat het dankzij de ranzige auto is waarom wij de hele reis geen last hebben gehad van maag darm problemen. We zijn immuun geworden. En dan de heerlijkheid van een echt schoon en opgeruimd huis! Als er geen prachtige gezinsfoto op de koelkast had gehangen zou ik niet hebben geloofd dat hier de afgelopen maanden een gezin met twee kleine kinderen heeft gewoond. En ook m’n autootje pico bello. Wat ontzettend fijn allemaal. Puur op adrenaline (ruim dertig uur niet geslapen wel gereisd) begonnen we na uitgebreid gekletst en geknuffeld te hebben met Zora en Linthe aan de eerste dozen. De meiden speelden eerst met Lenja (Zora haalde de zijwieltjes van Lenja’s fiets zodat Lenja ook hier kon oefenen met fietsen zonder zijwieltjes) en begonnen daarna mij te helpen met dozen uitruimen tot Reinoud ze om 17.00 wegbracht. Hij moest even de neiging onderdrukken om niet links te gaan rijden of de rotonde verkeerd op te rijden na maanden links rijden. En ook al is de woonkamer inmiddels dozen vrij we zijn er nog lang niet. Nog driekwart dozen te gaan. Lenja stelde Pop voor aan Poppe Lieske en Poppe Jongen en is haar speelgoed aan het herontdekken met een grotere waardering dan ooit. Om 18.00 begon het te tollen. We brachten samen Lenja naar haar eigen bedje en ik haalde om 19.00 nog net m’n eigen bed.

We starten vandaag rustig op. Uitgebreid ontbijten en doos voor doos komen we langzaam thuis. We zijn vierenhalve maand grotendeels met z’n drietjes geweest. We hebben bijna elke avond in dezelfde ruimte geslapen. Lenja gaat waarschijnlijk vrijdag weer naar school en vrijdag zit ik bij m’n eerste klantgesprek. April is al weer flink volgelopen met werk. Maar nu nog even knus op onze woonboot. De wijde wereld van het thuiszijn gaan we over een paar dagen wel weer in.

Dank lieve lezers en kijkers voor het volgen van onze avonturen via de weblog. Jullie betrokkenheid is hartverwarmend.

We zijn weer thuis.

En

Pop

Henk

Welkom thuis!
Ik heb genoten van jullie reis.

hannah

WELKOM THUIS LIEVE SCHATTEN! fijn dat jullie er weer zijn. Kom rustig bij van de lange reis en let op vollopende agenda's. plan nu alvast dagen met z'n 3tjes waarop jullie in NL kunnen nagenieten van jullie reis. zonder afspraken en zonder werk.
geniet van je schone huis en schone geest.
tot heel snel. liefs, hannah

Oh....pa

Endless love ondanks einde van een grootse reis, zo beschreven dat alle lezers met heimwee te vergeefs de op reis site zullen gaan aanklikken met niet nog weer foto's, video's en verhalen. Maar we leveren deze site met graagte in nu jullie weer eindelijk gezond en wel thuis zijn. Het werk lonkt, stelt eisen en dringt de sebatical naar de achtergrond en zo hoort het ook, twee maal per week. Bedankt voor de inkijk en vooral welkom thuis. Gebruik de herinneringen bij moeilijke dagen dat alles zo prachtig was. Geniet nog even na. We zijn blij dat jullie er weer zijn. Later......

Wilma

Fijn dat jullie weer HEEL thuis zijn (in de breedste zin van het woord). Geniet nog na en sudder lekker langzaam. Als "tip" een gedicht uit TIJD, mijn bundel. Over waar je hier snel in terecht komt en wat jullie lijken te hebben gedaan op reis: even stilstaan.

Verstrijken, overbruggen, terugdraaien,
Meten, plannen, bijhouden, loslaten
Uitzitten, afspreken, doorstaan, bewaken
Vermijden, uitstellen, beleven,
Vertragen, versnellen, kruipen,
Vliegen, helen, dringen, dwingen,
Lopen, voorbijgaan, verliezen of winnen.

Aan tijd wordt veel tijd besteed,
Alsof tijd niet gewoon kan zijn,
Nu, stille tijd, stilstaan in tijd.

gr, Wilma.

andre

Fin om te lezen dat jullie veilig zijn geland. In goede gezondheid en met een mega-ervaring in lijf en leden. Best wel knap eigenlijk dat jullie zo lang hebben gereisd en, voor zover ik me herinner uit de verhalen, niet of nauwelijks ziek zijn geweest.
Rustig thuiskomen en dan spreken we elkaar weer.
liefs
andre

Mieke Wissink

Dag lieve Marihuela, Reinoud en Lenja, welkom thuis in de lente, is het hopelijk niet al te veel een cultuurschok?
Ik ben nog steeds met jullie op reis, lees elke letter en ga daardoor niet zo snel, geniet van de prachtige verhalen, waarnemingen en mijmeringen.
Neem de tijd om weer hier te komen en we zien jullie graag als het 'rijp' is. Veel liefs, Mieke

Marianne

Welkom thuis!!! Wat heerlijk dat jullie er weer zijn! Schoot (weer ) vol bij het zien van het filmpje.
Tot gauw!!
xMarianne

Joscha

Thuis!

Xaime, Maite, Steph en Noa

Welkom!!!! Lenja is weer zo mooi met haar staartjes.

tot de school.

Evelien

Welkom thuis!! Wat leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen, ik heb met plezier telkens jullie filmpjes bekeken, prachtige montage met muziekjes! Geniet van alle 'nieuwe' ontmoetingen met de mensen om je heen, dat zal vast anders zijn na deze ervaring!
Veel liefs, Eef

Conny

WELKOM THUIS alle drie! Heerlijk dat jullie goed geland zijn. Vond het heel fijn om jullie te volgen al die maanden. Zal ook wel fijn zijn om jullie weer te zien, maar komen jullie eerst bij van alles!
Dikke zoen voor alle drie!
Conny.

Wybren en Rika

Wolkom thús
We hebben heel erg genoten van jullie verhalen,foto's en filmpjes en wat is Lenja stoer ze doet me heel veel aan jou denken Marichuela toen jij zo oud was.
Dikke Tut út Fryslan

linthe

ik heb meer gehoord van jullie de afgelopen maanden dan normaal!
welkom thuis!
ik hou van jullie
dikke kus
linthe

Sasja

Welkom thuis! Volgens mij hebben jullie een geweldige reis gehad! Wij hebben er gelukkig een beetje van mee kunnen genieten. Hoop jullie snel te spreken.
Groetjes, Bart, Sasja, Mika en Nikki

manon

Dankjewel voor het mee mogen reizen. Fijn dat jullie weer thuis zijn.

Edith

hoi Marihuela
Ik ken Reinoud van heel lang geleden en kreeg de link naar jullie blog. Heb er echt van genoten, werd er telkens heel blij van en voelde me een beetje een gluurder, want jij kent mij niet. Daarom wil ik je toch even bedanken, vooral voor de mooie warme teksten. Welkom thuis!
Edith

Coen

Welkom thuis globetrotters!!!

En dank dat jullie me informeerden over jullie ervaringen en avonturen! Trots op jullie!!!

Lekker acclimatiseren in ons klein kikkerlandje en genieten van de lente!