Ja! We gaan op reis

Hoe word je reiziger?

De Voorbereiding: Hoe word ik een reiziger

Waarschijnlijk zal ik (Marihuela) hoofdschrijver worden van deze reisblog. Dat zal geheel subjectief gebeuren. Ik bezit te weinig objectiviteit om hier neutrale verslagen van te maken. Natuurlijk ga ik Reinoud en de kinderen vragen of ze ook eens willen schrijven. Maar tot die tijd moet je het doen met mijn perspectief. Ik zal ook vast veel te veel woorden gebruiken en mezelf zinloze uitwijdingen toestaan. Scroll dan maar gewoon door. Tja en die spelling.... Zo nu hebben we alle excuses wel gehad.

Ik zie mezelf niet als ervaren reiziger. Bij het maken van het profiel van de reisblog kon ik wel op veel meer vlaggetjes van landen klikken waar ik al allemaal ben geweest dan ik dacht. En dan lijkt het al best wat. Maar als ik eerlijk ben dan zijn er altijd mensen in de buurt geweest die de echte reiziger waren. Ik was vooral goed in: 'Ja! Leuk!' Het dichtst in de buurt van reizen zijn de interrail reizen van vroeger geweest. Ik ging de week voor vertrek zo hard werken en zoveel uren draaien in de horeca dat ik Mn interrailkaart kon kopen en nog een beetje had voor eten en een jeugdhotel. Volkomen uitgeput rolde ik dan de trein in met hopelijk budget voor een maand lang avontuur. Gelukkig vertrok ik meestal met iemand die een lonely planet mee had, waar ik dan nog nooit van had gehoord.

Nog veel handiger waren de werkgerelateerde reizen. Op internationale improvisatie festivals spelen in Londen en in Zwitserland. Mee met een medisch team als ziekenhuis clown om te spelen in, de soms armzalige, Tunesische ziekenhuizen. Of de twee Zuid Afrika projecten waar we werkten met jonge acteurs uit townships om ze het theaterimproviseren voor en met kinderen eigen te maken. Er was altijd minstens één reiskoning of reiskoningin waar ik netjes achteraan hobbelde en volledig van afhankelijk was. Ik had ook jarenlang geen rijbewijs dus het was aan anderen om busjes te huren en links te gaan rijden. Zelfs mijn huwelijksreis naar Brazilië was tot in de puntjes verzorgd door mijn kersverse echtgenoot. Mijn man ziet zich wel veel meer als een zelfstandige reiziger. Vooral zijn half jaar wonen en werken in Burkina Faso als studerende tropische cultuur technicus maken hem tot wereldburger. Maar onze eerste verre vakantie naar Egypte staat me nog scherp op het netvlies. Gigantisch afgezet bij een kamelentocht (die je nooit met een string aan moet maken.) en in Luxor liepen we steeds langs dezelfde opgraving en over dezelfde lange boulevard heen en weer omdat we het verder ook niet echt wisten of regelden. En geen van beide had een lonely planet.

En dan nu zo'n grote reis, notabene met m'n kostbare kind! Nu hebben we niet gekozen om door het midden oosten heen te trekken of de Afrikaanse steppen onveilig te maken. We beginnen netjes met de light versie. Kindvriendelijk Thailand en westers Australië en Nieuw Zeeland. Maar toch, vijf maanden weg vraagt nog wat meer. Ik heb inmiddels m'n rijbewijs en de intentie om me verantwoordelijk voor te bereiden.

De lonely planet reisgids is een Trotter (Thailand) geworden en twee Lannoo's blauwe reisgidsen (Australië en Nieuw Zeeland). En gelukkig zie ik mijn man daar af en toe in kijken. Ik krijg acute dyslectie bij elk boek wat geen verhaal is. Ik kijk geen handleiding in, maar leer door maar wat te doen of een ander die het me voordoet.

Mijn oplossing is dus dat ik op zoek ben gegaan naar reisverhalen over de landen waar we naar toe gaan. Bij het lezen van de eerste bladzijden van het boek ‘Thailand zacht als zijde buigzaam als bamboe' van Sjon Hauser waar hij na een uitputtende vliegreis volkomen de weg kwijt raakt in hysterisch, bloedheet Bangkok en in een gore hotelkamer zonder airco zijn eerste diaree aanval ligt te ondergaan, wist ik dat we voor de eerste nacht Bangkok een hotel met airco zouden regelen. En misschien is dat wel handig bij elke aankomst in een nieuw land. Het eerste nachtje even vastleggen.

Verder liggen hier: Mathilda's laatste dans van Tamara Mc Kinley en Koud bier en krokodillen door Roff Smith over Australië en De Gelukkige eilanden van Paul Theroux over nieuw Zeeland. De reisgids die wel met honing en suiker bij mij naar binnenglijdt is de kinderreisgids van Muddy shoes: ‘Neem je ouders mee naar Thailand' Daar leer ik tenminste dat ze voeten als laagste lichaamsdeel zo minderwaardig vinden dat je mensen beledigd als je over ze heen stapt (op het zonnige bounty strand).

De tickets zijn inmiddels betaald. De Nee, Nee sticker zit al op de brievenbus. Ook het post doorsturen is al geregeld. De formulieren ingevuld die ons advies gaan geven over mogelijke inentingen en Reinoud en ik hebben ons ingeschreven voor een EHBO cursus. Reinoud buigt zich diep over binnenlandse vluchten en treinreizen met slaapplek. We weten dat we met Kerst in Chang Mai zitten en met Oud en Nieuw in Bankok. Ik heb een ‘Thuis mee op reis' fotoboekje gemaakt voor Lenja. Haar kamer en schooljuf, de pop en de opa's en oma's ze staan er allemaal in. Ook leuk om onderweg te kunnen laten zien hoe wij wonen in het verre Holland. De Campers worden nog uitgeplozen. Na verhalen van Australië reizigers blijkt het idee van kopen en verkopen van een camper toch minder aanlokkelijk gezien de enorme tijd die je eraan kwijt bent en je ook een beetje van autoklussen moet houden. De enige die daar misschien van houdt is Lenja en die heeft nog geen rijbewijs. De camper in Nieuw Zeeland is nog in overleg met familie aldaar. We brengen aangename tijd door met vrienden die hebben gereisd. Zo waren we een weekend bij Rob en Marieke die in een volkswagenbusje de Amsterdamse straat uitreden dwars door het midden Oosten naar o.a. Australië en Nieuw Zeeland hebben gereden in anderhalf jaar tijd. Om vervolgend deze afgelopen winter met hun twee schoolgaande dochters Afrika te gaan ontdekken. Naast het feit dat het een erg gezellig weekend was en Lenja na vijf minuten in de auto terug naar huis huilend heimwee had naar haar twee vriendinnetjes, was het ook erg leerzaam, praktisch en inspirerend.

Ik zoek nog een garage of eigen terrein met een hek waar ik vier maanden m'n auto mag stallen zodat ik de wegenbelasting etc. even stop kan zetten. En we zoeken nog een huurder voor de woonboot en de checklist is nog veel en veel langer. Reinoud en ik plannen een vast moment in de week waarop we met De Grote Reis aan de slag gaan. Verdelen taken en verheugen ons op alles wat komt. Ondertussen giert het leven door. Het werk is alweer in volle galop begonnen en Lenja is al bezig met haar derde week school. Na een enthousiaste start begint Lenja nu te mopperen: ‘Ik dacht dat school leuk was. Ik wil zelf bepalen', zijn haar letterlijke woorden. Nu gaat het ook de hele week over hoe je een schaar vast houdt, je stoel tilt en moet je steeds eerst je vinger opsteken voor je mag praten. Ze komt wel huppelend uit school en zingt allemaal nieuw geleerde liedjes en danst nieuw geleerde dansjes. Maar straks met z'n allen even uit ‘het systeem' ontsnappen is heel aanlokkelijk!

Reacties

Reacties

martine

Wat een leuk stuk! Wat klinkt jullie reis onwijs gaaf! Ik blijf zeker op de hoogte. Wat was het leuk jullie eventjes te zien vandaag! En ik heb iets ontdekt uit ervaring, je kan je auto niet meer uit de wegenbelasting halen, ook al stal je hem... sorry! En waarom koop je geen e-reader, dan kan je de lonley planet kopen/downloaden en dan heb je alleen z'n dun dingentje, scheelt weer bagage en je kan er ook veel leesboeken op downloaden, goed voor je social life ;) , nou dat waren de tips van mij!

Ik blijf op de hoogte! Lenja een dikke kus! doei doei

michael

Ey wat een leuk verhaal zeg wel gelachen hoor,en idd beetje langdradig soms haha.anyway ben in thailand geweest en bangkok is tempels tempels en nog eens tempels bezoeken.Verder is het vreselijk benauwd en heeeeeel veel smog je krijgt echt een drukkend gevoel op je borst.oh ja en survival off the fastest geld in het verkeer.links,rechts of liever door je heen is daar het verkeer.mocht je kans hebben ga zeker naar ko pang yang.Het is zeker de moeite waard en is helaas wel een busreis van 12 uur naar koi samui en dan 4a5 uur met de boot(niet zo'n hele snelle boot hadden wij denk ik)maar je ziet het water van bruin en zwart(water is vreselijk goor en vervuild in bangkok)en steeds groener en blauwer worden en op een gegeven moment zelfs doorzichtig.ko tao is een eiland niet ver daar vandaan en is perfect voor snorkelen en echt waar de vissen zwemmen naast je!!James Bond Eiland is ook erg mooi.(The Man With The Golden Gun)moet je maar kijken anders.en tot slot Krabi is zeker een plek om heen te gaan en is werkelijk schitterend alleen toen ik er was (2006)zag je heel duidelijk de effecten van de stunami!verder kan je je auto wel laten schorsen en moet je hem achter een hek zetten of priveplek ofzo google maar ff dan kom je er wel achter collega van zuid heeft dat ook gedaan die zit nu half jaar in griekenland.dikke kus en dit was mijn lange verhaal

Marieke Van Ierschot

Ha kanjers,

Je kunt de excuses lekker laten voor wat ze zijn want je schrijft heerlijk! Ik zie de situaties die je beschrijft direct voor me :))!

En ik ben zo blij dat jullie op reis gaan. Niet voor mij want ik ga jullie (en Marihuela, jou het meest!) toch wel missen. Maar om los te komen van het leven hier. Dat doorrazen van de tijd even stop zetten. Volgens mij is dat gewoon heel goed.

En natuurlijk vliegen mijn gedachten meteen weer terug naar Ghana als ik dit verhaal lees. Wat een onderneming was dat ook zeg. Dat geregel vooraf en dan dat bevrijdende gevoel toen we uiteindelijk in het vliegtuig zaten.

Als het even kan is het inderdaad fijn om veel boeken mee te nemen. Ik weet dat we in Ghana boeken verslonden terwijl ik hier (veel te) weinig lees.

Ik verheug mij al weer op het volgende verhaal!

(Die foto van Lenja bovenaan het weblog...GEWELDIG! Echt een schitterende foto!!)

Veel voorbereidingsplezier en ik kom gauw een keer meedenken. Dikke zoen,

Marieke

Maite, Stephan, Xaime en Noa

Leuk dat jullie deze avonteur gaan ondernemen. Xaime gaat Lenja veel missen op school. Hij is ook heel entusiaast met de "wereldreis" van zijn vriendien. We gaan jullie goed volgen.

Freem

Ik doe maar net of t niet zo is.....
Tuurlijk vind ik het fantastisch voor jullie, maarja ik en al mn angsten.....
Fijn dat je alles altijd zo lekker kan vertellen dat scheelt!
Je weet ,ik hou van jullie!!

Hauke

Wat een uitdaging,geniet van elke dag!!

David

Minder dan twee maanden nog en het grote avontuur gaat al beginnen!! Laten we dan de komende weken maar heeeeel veel zeilontmoetingen hebben op de Kaag om wat reserves op te bouwen voor die lange wintermaanden ;o)

Joscha

Ah... wat heerlijk dat je je innerlijkheden met ons wilt delen. Dat belooft wat.
Ik abboneer mij meteen op je reizend dagboek want ik ben dol op het volgen van boeiende mensen die hun binnengedachten met het universum willen delen om ze zo, zelf te kunnen verstaan.
Let wel op. Ik ben er zo langzamerhand achtergekomen dat alle wensen, uitgesproken of opgeschreven, op deze manier altijd uitkomen...
Zieleroerselen worden bovendien ook gehoord en verstaan door de onbekende kracht zodat de reis hier en daar een spannende wending kan krijgen.
Waarschijnlijk is dát nu juist de bedoeling van jullie hele avontuur, dus blijf vooral spreken en schrijven over de reiziger die van binnen al lang vertrokken is.
Ik volg je weer op de voet.
Liefs, Joscha

Stef Stevens

He Reinoud, Mooi plan! Goede reis, ik zie dat je Zuidelijk Afrika niet in het plan zit! Jammer, jullie waren meer dan welkom geweest in Mozambique! Een volgende keer!
Veel plezier!

Tante Annie en Oom Piet

Het gaat snel nu.

Nog twee weekjes en dan................

HAVE FUN BON VOYAGE en tot ziens !

We kijken uit naar jullie komst.

Groetjes van tante Annie en oom Piet
Nieuw Zeeland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!