Ja! We gaan op reis

Dag Zora en Linthe! Dag Thailand!

Thailand

Een mooie natuur,

en elk uur,

geniet ik ervan.

Dat dit allemaal kan.

Ik verveel me hier nooit,

maar ooit,

ga ik iedereen wel missen maar dat is weer een ander verhaal

Ze hebben hier lekker eten,

als jullie dat maar weten.

Zo'n mooi land.

Tot aan de rand,

van het strand.

Het is moeilijk te omschrijven,

maar ik wil hier niet voor altijd blijven.

Maar twee weken zijn veel te kort.

O mocht ik hier maar wat langer zijn,

want ik heb het hier zo fijn.

Thailand is heel warm,

maar ook heel arm.

We gaan naar leuke winkelzaken.

Ja daar ga je het wel maken.

Of naar een hotel met een zwembad erbij,

ja dat soort dingen doen wij.

In epilatie en haar zij de Taaien heel goed,

en dan zijn we weer een tijdje zoet.

Lekker mooi maken,

ja dat zijn onze zaken.

Swaadikhaa betekend hallo,

en kapkhoenkhaa dankjewel.

Thailand... ja dat is een mooi land.

Maar vooral vind ik het fijn,

dat Wela, Lenja en Reinoud er zijn.

Dag lieve Zora en Linthe en Karin, Dag heerlijk Thailand!

De afgelopen twee weken hebben Zora en Linthe met veel aandacht aan hun verslagjes gewerkt over de bijzondere reis door Thailand. Het is alleen niet meer gelukt om ze in de computer over te typen. Misschien mailen ze ons nog de verslagjes en zal ik ze alsnog op de weblog plaatsen. Ze zitten nu, net als wij in het vliegtuig. Zij op weg naar huis en wij op weg naar Australie. Dus schrijf ik toch zelf even een verslagje.

Het waren twee heel bijzondere en fijne weken met elkaar al vanaf het moment dat we elkaar in de armen sloten op Bangkok Airport. De meiden herstelden razendsnel van hun reis en jetleg. De eerste avond hebben we nog met z'n allen gegeten (zora probeerde meteen Thais eten uit). Daarna ging Karin haar eigen weg. Ze regelde een vlucht en boot (wat bus bleek te zijn) naar Koh Lanta en had de tijd van haar leven. We kregen gedurende de twee weken kleine smsjes die sprankelden. Het maakte ons allemaal blij.

Ook wij hebben intens genoten. Eerst van Bangkok waar we beautybehandelingen kregen voor drie keer niks. Daarna een tocht die ons naar een drijvende markt, de river Kwai en de Birma spoorlijn bracht. (Zie al onze filmpjes! Het zijn er nog meer dan waar we voor hebben uitgenodigd :)) We sliepen op een eiland in de jungle waar je alleen met longtale-boot kon komen. We zagen geweldige watervallen waar we tussen de kissing fish zwommen en van rotsen afgleden. We bezochten ook een weeshuis. De liaan waar de weeskinderen met zoveel plezier mee speelden brak af toen Zora ook ging slingeren. Met Zora was gelukkig alles goed, maar we voelden ons erg bezwaard. We hebben maar veel zelfgemaakte kadootjes gekocht in de shop. Daarmee financieren ze vervolg studies van de kinderen (die kunnen daar zo zelf voor sparen.) De weeskinderen waren kinderen die weg zijn gehaald bij ouders die hun mishandelden. (No Tsunamie, parents punishment, legde de gids uit.) De sfeer zat er goed in. We hadden vaak dikke pret. Lenja genoot erg haar zussen weer te zien. En voor ons was het ook heerlijk. Met de nachttrein en talloze andere vervoersmiddelen kwamen we na een hele lange reis (die alle meiden echt fantastisch ondergingen) aan op een sprookjesplek die Dreamland Resort heette. De droom van beide meiden (zwembad aan zee). Heerlijke dagen vol ontspanning, goede gesprekken, slappe lach en kerstpret. We hadden nachtelijke zwempartijen en dronken vele verse sappen. De watermelonshake en chocolate ice waren favoriet! We groeiend erg naar elkaar toe. Zo intens samen zijn we niet eerder geweest. Meestal moet er wel een naar roeien of korfbal, of is er een partijtje of maranza voorstelling.De vakanties in Charme zijn altijd geweldig, maar op de maaltijden na vliegt iedereen een kant op. Nu deden we werkelijk alles samen. Er werd zelfs samen gedoucht. (Lenja na een douche partij met Zora: 'Mama je moet nooit te vroeg beginnen met je benen scheren.') Daarna reisden we naar Khao Sok. Golvende veerbootjes waar we al hots klotsend vanaf moesten, bussen en taxibus. De meiden reisden alsof ze dat al hun leven lang doen. Lenja is helemaal gewend om te reizen. Kan geduldig wachten, snapt inmiddels op welke momenten je even niks moet vragen en wanneer juist wel. Erg knap. Ze ondergaat alle wisselingen met het grootste gemak. Linthe zei: 'Lenja, je bent groot geworden in je gedrag!'.

We reden op olifanten en gingen per kano de rivier af. We hadden ook ernstige gesprekken. Opvoedgesprekken. De grote meiden pakten dat bijzonder knap op. Er was ook een chagrijnige middag en een mislukt logeerpartijtje van Lenja bij haar zussen. Maar de rest was een groot feest. Ik ben trots op alle drie de meiden en ik hou intens van ze. Wat een leuke mensen zijn het. En zo eigen.

In Bangkok troffen we een bruine en stralende Karin aan. We regelden een extra bed op de kamer van Zora en Linthe en samen vierden we een wel heel bijzonder oud en nieuw. Aan het water genoten we van een heeeeerlijk maal. Daar deden we een kadootjes spelletje. Lenja deed heel knap mee. Ik was verbaasd, want in dit spel krijg je soms een cadeau, maar die kun je een dobbelsteengooi later weer kwijtraken aan een ander. We hadden allemaal spannende opdrachtkaartjes gemaakt met prikkelende vragen of gênante opdrachten. (Ik herinner me een Karin die kikkerde op haar stoel J)

Zora en Karin gingen hun laatste bath nog even uitgeven en wij terug naar het hotel om Lenja die zich geweldig had gedragen naar bed te brengen om 23.00! Na een dollemans taxirit arriveerden Karin en Zora 3 minuten voor 00.00 ook in het hotel. Klokslag twaalf uur ontstond er spontaan een groepsknuffel om elkaar nieuw jaar te wensen. Een heel bijzonder moment. Het was allemaal erg bijzonder en liefdevol. Karin keek nog even de laatste filmpjes en toen was het slapen geblazen.

De meiden waren erg enthousiast over de weblog en de filmpjes. We hebben dan ook driftig gefilmd en gemonteerd. In deze twee weken hebben we ook vaak gereisd. Die tijd gebruikte ik om te monteren. We willen graag blijven nagenieten van al dit moois. De meiden vonden het( net als ons) fantastisch. De weblog is ons persoonlijk reisdagboek waar de rest in mee mag lezen. We genieten enorm van de reacties. Dank, dank daarvoor!

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en zijn we in Adelaide Australië aangeland. We hebben voor twee nachtjes een hotel en 4 januari 2011 (morgen) halen we onze Camper op. Ik verheug me enorm op het eigen huisje op wielen. Rein heeft zo genoten van het Thaise leven dat hij wat opziet tegen alles weer zelf doen en niet meer elke dag feest. Lenja heeft nog af en toe Thais gesproken tegen Australiërs, maar heeft inmiddels ook begrepen dat je hier weer anders gedag en dankjewel zegt. We zijn enorm trots op de kleine globetrotter. De reis naar Australië gaf ons allen weinig slaap, maar ze stapt dapper met ons mee. Morgen begint onze reis naar het eindpunt Brisbane via de zuid kust! We zijn nog net niet op de helft van onze reis. Dat is een bijzonder rijk gevoel.

We hebben net de jarige Zora gesproken die de telefoon in de klas mocht opnemen! Terwijl wij ons klaarmaken om te gaan slapen. We lopen 9,5 uur op Nederland vooruit. Linthe heeft inmiddels haar verslag al gemaild, dus die plak ik hieronder. Geweldig hoe zij op eigen wijze alles heeft beschreven. En ook al zo'n prachtig gedicht die haar hart uit moest. Zij schreef over de tweede week en Zora over de eerste week. Als Zora tijd heeft dan plaatsen we haar verslagje ook nog. Dag lieve mensen, wij reizen weer verder.

Marihuela

Tweede week:

Kho pangnan, Khao sok en het afscheid

ZO 26-12-2010

Relaxt opstaan. Lekker nog evenzwemmen voor het ontbijt. We ontbeten weer heerlijk, en gingen ons klaarmaken voor het snorkelen. Toen we klaar waren gingen we op een longtailboot. Die bracht ons naar een plek om te snorkelen. Het was ge-wel-dig! Je zwom tussen scholen vissen, en vissen die leken of ze getekend waren, kleine visjes, grote vissen, kortom fantastisch! Op de terugweg stopte we langs een strandje om te lunchen. Toen lanja en ik klaarwaren gingen we nogeven met zand spelen en daarna weer terug naar het dreamland resort. Lekker bijkomenen zwemmen in het zwembad en een heerlijke massage. Het weer draaide van zonnig weer in een kletterede maar warme regenbui. Maar onder de massage klaarde het weer op. Na de massage nog even chillen en oma leneke gebeld omdat ze jarig was, en daarna in een restaurantje avondeten. Weer heerlijk! Terug naar het resort en lenja ging slapen. Voor het huisje nog even gekletst, en Wela kwma op het idee om nog even een nachtduik te nemen. Het was spannend om in de zee te zwemmen, dus gingen we giegelend naar het zwembad. In een soort bijbadje nog even gek doen voor papa's neus, douchen, in bed nog even lezen en daarna lekker slapen.

Verslag van de tweede week door Linthe van Rooi:

MA 27-12-2010

Lekker relaxt opstaan, en ontbijten in een tentje bij het strand. We hadden niets gepland voor vandaag, dus Wela ging internet opzoeken en de rest ging chillen. Na een spelletje op de ipad en een paar bladzijde gelezen te hebben, gingen Zora en ik in de woeste zee zwemmen. Want het was intussen warm, maar er was storm, dus hele hoge golven. Grote kick om te doen! Maar het was vies water dus gingen we snel in het zwembad zwemmen. Nog een keer in de zee en daarna nog een keer in het zwembad, lekker douchen en eten in een gezellig restaurantje. Naar het tentje waar Wela zat en daar ook weer in de zee gezwommen. En in een zwembad die daar was. Terug naar het huisje, douchen en lekker bij ons eigen hotel eten. Voor het huisje nog even kletsen en naar bed.

DI 28/12/2010

In de ochtend chill opstaan en alvast inpakken, ontbijten bij een ander tentje, lekker ontbijt. Na een uurtje weer terug naar het huisje en daar opruimen. Dag kho pangnan, hallo khao sok. Met een stabilere auto op de hobbelige weg terug naar de boot. Nog even wachten tot iedereen eruit was, en toen mochten we erop. Een lekker tochtje op de boot,maar stres bij het uitstappen: waren we wel goed uitgestapt?, waren alle spullen er wel?, waar is de minivan?, we gingen uiiteindelijk met debus naar de plek waar de minivan stond.

In de minivan hadden we discolichten! Supervet! In het donker kwamen we bij het resotel aan. zoeken naar ons huisje en nog even avondeten en lekker slapen!

WO 29-12-2010

Vroeg opstaan om optijd te zijn voor het rijden op de olifanten. We werden met een karretje naar de plek gereden. Ik zat met Wela en Lenja op een olifant, en het was fantastisch, en knap van de olifanten. Ze kunnen door dunne paadjes, hele stijle. Mooi en fantastisch! Op de helft van de tocht mocht Zora op de voorkant van de olifant zitten en ik op dehelf van de helft. Superleuk! Daarna nog even ze ananas gevoerd, terug naar het huisje en daar nog even chillen. Nog even bij een riviertje van het resotel gezwommen en aan een soort liaan gehangen, Zora en ik hebben daar aan gezwaait, snacks gegeten bij het restaurantje van het resotel. Bij het huisje ge ds't en ge ipad, daarna lekker gegeten. Lenja kwam bij ons logeeren maar dat is toch niet doorgegaan.

DO 30-12-2010

In de ochtend kwam Lenja bij ons in bed. Lekker even ds'en en chill opstaan en ontbijten. Een goed gesprek met papa en Wela. Toen zijn we lekker gaan kanoen. Met a.o iemand die voor ons kanoede. Erg leuk! Even stress om nog alles in te pakken en goed weg te gaan, de streas bleef nog even hangen toen we helemaal klaar waren en in de minivan zaten en de ipad nog in het huisje lag. Toen dat goed was en we al een tijde opweg waren, was lenja haar fotoestel kwijt, die uiteindelijk in de computertas zat. Zo vervolgden we onze weg, en de stress dreef langzaam weg. Op naar de nachttrein. De reis verliep goed. Het station was een soort afdakje, enhet regende, dus we gingen in een restaurantje valkbij het station zitten om uiteindelijk naar de nachttrein te gaan. Weer lekker geslapen in de nachttein.

VR 31-12-2010

De volgende ochtend in de nachttrein kwam ik onder stroom te staan. (ik wou de stekker uit het stopcontact halen maar het stopcontact was heel gammel dus toen bzzzzzz... Toen dat een beetje achterwegen was waren we er. Lekker in het hotel dochen en de spullen klaarleggen voor morgenochtend. En daarna lekker shoppen in bankok. Heel veel souvenirs gekocht, en weer terug naar het hotel, en daar was mama! Lekker bijgekletst en nog even naar de 7 eleven met mama, om uit te delen voor school. Terug naar het hotel en nog even uitrusten voor oud en nieuw. Met de taxi naar een supergezellig restaurantje, daar heel lekker gegeten. Daar ook het cadeautjesspel gespeeld met iedereen (Wela, Reinoud, Lenja, Zora, Karin en ik) Zora en mama gingen nog even de stad in en papa, Wela, Lenja en ik met de tuk tuk naar ons hotel. Om vijf voor twaalf kwamen mama en Zora aan in het hotel en 3..2..1 GELUKKIG NIEUWJAAR!! Daarna gingen we naar beneden in het hotel en hebben zora en papa karaoke gezongen. Daarna lekker SLAPEN!!!

ZA 01-01-2011

Vroeg opstaan en ontbijten, lekker lopend buffet. Op gegeven moment kwam papa ook beneden.Toen we klaar waren gingen we naar boven om Wela en Lenja wakker te maken. Ze liepen mee naar bedenen en knuffeldeknuffel het afscheid was aangekomen dag Weladag Lenja. papa liep nog even mee naar de taxi en... Dag papa knuffeldeknuffel, zwaai,zwaai traantje hier traantje daar want thailand was zoooooooo leuk!!!!

Op het vliegveld nog even wachten en....... Dag Thailand!!!

papa, Wela, Lenja dankjewel voor deze leuke en fantastisch reis door thailand! ik ga jullie missen maar heel veel plezier in AUSTRALIE!

LIINTHE VAN ROOIJ

leneke(oma)

Heb alles gelezen. Linthe , ik had net 5.minuten geleden je kerstkaart beantwoord. Opa Peter moest even iets opzoeken op de P.C. en daar was opeens jouw gedicht en verhaal. Geweldig . Eerlijk, met humor en heel vlot beschreven. Knap, ga het straks weer lezen maar dan rustig. Word er erg blij van. Was zeker even wennen op school. Kon je daar ook je verhaal vertellen? Heb Zora een s.m.s.je gestuurd. Hoop nu snel ook van Zora over de eerste week te horen. Heel veel liefs en een verjaardgsknuffel voor Zora. Leneke en Peter

welmoed

Linthe wat een leuk verslag. Het klinkt heerlijk en erg mooi. liefs, welmoed en dat het maar een heel leuk, spannend, stess-loos, chill jaar voor je mag worden :-).
Marihuela, ook een leuk verslag :-)

oma belt

Linthe geweldig meeslepend heb alles gelezen en dat doe ik nog een keer .
en nu weer naar school dat is wennen maar thailand
vergeet je niet meer .
je hebt schrijvers talent een kus voor je zus met haar verjaardag .
van Marie wisten we het al . jammer dat we niet thuis waren Marie toen je belde uit Australie
kus mam

marieke Van Ierschot

Dag lieverds,

met m'n laptopje op schoot en op de bank heb ik net genoten van jullie verhalen. Die gedichten van jou, Zora, en van jou, Linthe, beschrijven zo mooi de ervaringen die jullie in Thailand hebben gehad. Echt leuk om te lezen!

Straks kunnen jullie een boek maken. Al die geweldige foto's en verhalen bij elkaar vormen na vijf maanden een superdik boek.

Gisteren kwam ik iemand tegen die een training van jou had gehad, Marihuela, op de opleiding Integratieve kindertherapie in Amsterdam. Ze vond jou zo goed en zo scherp en vol energie. Ik kon dat natuurlijk alleen maar beamen....

Zo zie je maar. Jullie zijn ook nog gewoon hier...

Veel liefs,

Marieke

Antoinette Klaphake

Ha Marihuela,

Wat gaaf om je verhalen te lezen. Bij het lezen zie ik je zo voor me en laat je me zelfs weer van afstand stralen. Ik geniet ervan. Dank en nog heel veel plezier (en hier en daar een drama die je niet maar dan toch gelukkig wel weer met humor beschrijft ;-0 ) Dagdag Dikke kus Antoinette

Ome Deef

Lieve allemaal,

Wat heb ik weer genoten van al jullie verhalen en het gedicht! Ik wens jullie allemaal een heel gezond, gelukkig en spannend 2011. Veel plezier down under, Bisbane is vast weer boven water tegen de tijd dat jullie er zijn.

Wij doen allemaal echte winterdingen. Heerlijk geskied met kerst, Hannah voor het eerst in de bergen. Gisteren een haardhok getimmerd en helemaal volgestopt met zelfgehakt hout. Vrijdag wordt onze winterse houtkachel geinstalleerd.

Liefs! Ome Deef